Domenų prekybos verslas (angl. domain name speculation arba domaining) paremtas paprastu spekuliaciniu principu – nusipirkti pigiau ir parduoti brangiau. Dėl savo spekuliatyvumo ir nematerialios turto prigimties šis verslas labai panašus į prekybą vertybiniais popieriais.
Vidinė apskaita, atsiperkamumo rodikliai ir t.t. yra perimti iš prekybos akcijomis. Vesdamas šią paralelę apžvelgsiu visą verslo ciklą, nuo veiklos įregistravimo iki pelno realizavimo. O svarbiausia, kaip realiai šiame versle sukuriama ar atrandama vertė, t.y. kaip prekiauti pelningai.
Kaip legaliai vykdyti domenų prekybą
Straipsnyje „.LT domenai tapo nuosavybe“ rašiau, kad domenai yra nematerialus nuosavybės objektas. Kaip ir su akcijomis, perkant pigiau ir parduodant brangiau, reikia mokėti mokesčius.
Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo 17-o straipsnio 1.27-as punktas nurodo, kad neapmokestinamos tokios pajamos: „ne individualios veiklos turto pardavimo pajamų ir to turto įsigijimo kainos skirtumas, neviršijantis 8 000 litų per mokestinį laikotarpį“. Vadinasi, jei turėjote domeną ar du ir juos pardavėte brangiau nei pirkote, pelnas iki 8 tūkst. Lt (2.316,96€) yra neapmokestinamas.
Prekiaujantiems akcijomis svarbu pastebėti, kad joms taikomas kitas to paties skyriaus punktas 1.30. Jis leidžia neapmokestinti iki 10 tūkst. Lt pelno iš finansinių priemonių prekybos. Vadinasi, pelnas iš domeno pardavimo nemažina jūsų vertybinių popierių prekybos neapmokestinamųjų pajamų.
Klasifikacija, kad prekyba akcijomis yra investicinė veikla, o prekyba domenais – verslas, yra nenaudinga mažiems domenų prekybininkams. Kaip nurodo 1.27-as punktas, neapmokestinamas tik individualiai veiklai nepriklausantis turtas. Jei jau taip nutiko, kad vertingų domenų turite ir daugiau, o jų pardavimo sandorių atsiranda kasmet, tai jau yra komercinė veikla. Ją privalote įregistruoti. Tuomet mokesčius mokėsite nuo kiekvieno uždirbto euro ir tie neapmokestinami 8 tūkst. Lt jums negalios. Tuo tarpu 1.30-o punkto neapmokestinami 10 tūkst. Lt galioja ir stambiems aktyviems investuotojams.
Paprasčiausias būdas legalizuoti domenų prekybos verslą – įregistruoti individualią veiklą. Tuomet pirkdami domeną gaunate sąskaitą faktūrą, parduodami – ją išrašote. Pasibaigus buhalteriniams metams, apskaitote pelną arba nuostolį ir sumokate mokesčius.
Juridiniams asmenims viskas vyksta panašiai, tik daugiau mokesčių ir sudėtingesnė apskaita. Lietuvoje yra tik keli investiciniai domenų portfeliai, kurie veiklą vykdo kaip juridiniai asmenys. Daugumai kitų prekybininkų juridinio asmens privalumai neatsveria papildomų kaštų.
Laisvų domenų registracija
Pelningiausia visų laikų „strategija“ – užregistruoti laisvą domeną ir parduoti jį po keletos metų už daug kartų didesnę sumą. Tai puikiai veikė prieš 20 metų, kai niekas nemanė, kad domenai kada nors bus tokie vertingi. Šiandien tokiu principu veikiančių stambių investicinių portfelių nebėra, nes nebėra laisvų akivaizdžiai vertingų domenų.
Tačiau galimybių uždirbti registruojant naujus domenus tebėra. Galite registruoti domenus naujose galūnėse. Galite registruoti mažos vertės domenus. Galiausiai, galite bandyti nuspėti ateities aukštos vertės domenus, kurie dabar niekam nereikalingi.
Registruoti mažos vertės domenus Lietuvoje tebėra populiariausia taktika pradedantiesiems domenų prekybininkams. Maža vertė – tai nuo keliasdešimt iki kelių šimtų eurų. Tiek gali būti verti ilgesni domenai su populiariomis galūnėmis arba trumpi domenai naujose nepopuliariose galūnėse. Užsiregistravus domeną už 10€ ir pardavus jį už 50€, 400% antkainis atrodo įspūdingai.
Jei tokių domenų sugebėsite parduoti bent po kelis šimtus per metus, tai jau gali tapti verslu. Didžiausia rizika – kad tų menkaverčių domenų niekas nenupirks. Kaip apsisaugosite?
Mažindami šią riziką, stipriau diversifikuojate ir registruojate daugiau domenų, panašiai kaip rizikos kapitalo investuotojai investuoja į daug mažos vertės įmonių. Tuomet daugėja domenų ir auga jų pratęsimo išlaidos. Vien joms padengti reikia labai didelio mažų sumų pardavimų skaičiaus, o tai yra sunkiai pasiekiama praktiškai.
Pagrindinis pelningų pardavimų trukdis – minimalūs domenų rinkų mokesčiai parduodant domenus. Pavyzdžiui, jei pardavinėsite domeną už 50€ per Sedo.com arba Dom.lt, susimokėję rinkos komisinius, kurie turi fiksuotą minimalią sumą, patirsite nuostolį.
Lietuvoje dar niekam nepavyko surasti efektyvių būdų, kaip masiškai pardavinėti menkaverčius domenus pelningai. Tokią strategiją pasirinkę prekybininkai nesukuria didelio apyvartumo verslų.
Užregistruotų domenų pirkimas
Pardavinėti vidutinės ir aukštos vertės domenus yra mažiau rizikingas ir pelningesnis verslas. Pavyzdžiui, jei pardavinėjate domeną už 50€ ir jo nepardavėte jau 4 su puse metų (1 registracija ir 4 pratęsimai po 10€), net jį pardavę jau turėsite buhalterinį nuostolį. Tuo tarpu tokios pačios 50€ išlaikymo išlaidos 1.000€ vertės domenui, kurį įsigijote už 500€, pelningumą smukdo daug mažiau.
Esminis klausimas: kaip nusipirkti 1.000€ vertės domeną už 500€?
Elementaru – tam reikia žinoti kažką daugiau nei žino dabartinis domeno savininkas. Pavyzdžiui, mano paties valdomas Domenų valdytojų asociacijos domenų portfelis yra per didelis, kad galėčiau pats kasdien sekti pokyčius rinkoje su kiekvienu domenu. Jei jūs pirmesni sužinote ar nujaučiate, kad kažkoks terminas tuoj bus „ant bangos“, galite uždirbti pirkdami domenus ir iš profesionalių domenų valdytojų.
Tokie sandoriai pelningi abiems pusėms. DVA atveju, mūsų tikslas yra turėti didelį vidutinės vertės (500–1.000€) domenų apyvartumą. Mes norime domeną pigiai nupirkti ir kuo greičiau jį pelningai parduoti. Mūsų nusistatoma kaina visuomet bus ženkliai mažesnė, nei maksimali suma, kurią galima „išpešti“ iš domeno per ateinančius 10 metų. Todėl didelė dalis pirkėjų yra kiti domenų prekybininkai, valdantys mažesnius portfelius ir kiekvienam domenui skiriantys individualų dėmesį.
Akcijų kontekste tai panašu į pirminį viešąjį siūlymą (IPO). Parduodantis asmuo nori gauti jį tenkinančią kainą, kuri daugumos rinkos dalyvių nuomone atitinka vertę. Kas bus paskui, ar kažkurie rinkos dalyviai turi kur kas didesnių lūkesčių dėl įmonės sėkmės nei vidutinis investuotojas – pardavėjui neįdomu. Jis gauna pinigus dabar.
Domenų gaudymas
Rasti vertingą laisvą domeną yra naivu. Pirkti vertingą domeną yra brangu. Visai kas kita yra užsiregistruoti ką tik atsilaisvinusį vertingą domeną. Senieji domenų savininkai dingsta, pamiršta prasitęsti domenus arba tiesiog nebemato juose vertės.
Kasdien atsilaisvina daugiau kaip 100 .LT domenų. Tokių kaip keliones.lt gal ir nesulauksite, tačiau tokių, kuriuos galima parduoti po kelis šimtus eurų, per mėnesį atsilaisvina daug.
Dėl akivaizdžiai vertingų domenų registracijos vyksta konkurencija, tad jų registracijai reikės užsisakyti domeno gaudymo (angl. backorder) paslaugą. Tačiau dažnai turėdami specifinės rinkos patirties galite užsiregistruoti ir tokį vertingą domeną, dėl kurio niekas nesivaržė.
Domenų gaudymas panašus į privačios įmonės akcijų opciono pirkimą. Kai viešai nežinoma įmonės rinkos vertė, opciono vertė yra labai subjektyvi. Jei geriau už kitus suprantate perkamo turto specifiką ir tikrąją vertę, įsigydami tokį savininkų išmetamą turtą galite investuoti labai pelningai.
Rimto pasiūlymo laukimas
Savo likvidumu domenai yra ne akcijos. Jie netgi ne butai. Ir netgi ne namai. Dažniausiai jie – užžėlę sklypai Vilniaus Pašilaičiuose. Iki kol kas nors nuspręs pro jį tiesti aplinkkelį arba aplink susikurs kaimynystė su išvystyta infrastruktūra, jūsų sklypas mažai kam įdomus.
Pavyzdys lietuviškame internete būtų vandens sportas. Prieš dešimtmetį baidarių nuomos rinka nebuvo žinoma internete. Prieš penkmetį įvyko baidarių nuomą siūlančių interneto svetainių sprogimas. Atrodo, tokių svetainių dabar šimtai. Natūralu, prireikė ir su baidarėmis susijusių domenų. Dėl domeno baidare.lt užklausų ateina kiekvieną mėnesį.
Dabar pakilusi banga yra vandenlenčių parkai. Prieš porą metų buvo vos keli tokie parkai. Šiandien jie jau įsikūrę kiekviename didžiajame mieste. Dėl aukštesnio reikalingų investicijų dydžio tai nesimaterializuos į tokią bangą internete kaip baidarės, bet geriausi tos temos domenai jau užregistruoti.
Pastebėję pasaulyje naują madą ar atsirandančią naują verslo šaką, laiku užsiregistravę jos domenus tikriausiai lauksite 5 metus ar ilgiau. Verslas turi sukurti pakankamą rinką Lietuvoje, kad jūsų domenai taptų reikalingi. Kartais kol ta banga ateina iki Lietuvos, lieka tik purslai. Tęsiant vandens sporto pavyzdžius, jėgos aitvarai Lietuvoje sukūrė daug mažesnę rinką nei kaimyninėse šalyse. Žinoma, tą galima paaiškinti racionaliai. Bet faktas, kad ne visos pasaulinės bangos vienodai nusirita vietinėse rinkose.
Riziką mažina ir laukimą trumpina tai, kad Lietuvoje yra pakankamai daug skirtingų investuotojų į domenus. Jei esate ankstyvos stadijos domenų ieškotojas, jau po poros metų pamačius besiformuojančios domeno temos rinkos požymius, domenas įgis vertę ir galėsite jį parduoti kitiems domenų prekybininkams. Jei ta rinka susiformuos, jie iš domeno uždirbs kur kas daugiau nei mokėjo jums. Jei ji neišpopuliarės pakankamai arba subliūkš, jūs tikriausiai būsite iš to domeno daugiausiai uždirbęs asmuo.
Domeno pardavimas
Versle įprasta, kad pirkti lengviau nei parduoti. Domenų prekybos versle Lietuvoje priešingai – nusipirkti vertingą domeną už realią kainą yra sunkiau nei jį parduoti.
Jei turite tikrai vertingą domeną, paskelbkite realią jo pardavimo kainą ir tikrai gausite dėmesio vertų pasiūlymų. Jei domeną pardavėte tą pačią savaitę, dėl to kalta arba sėkmė, arba per maža kaina. Jei per 2 metus negavote jokio rimto pasiūlymo, tikriausiai jūsų prašoma kaina neatitinka tikrosios domeno vertės jo dabartiniame cikle. Dėl tokių kaip jūs ir yra sunku nusipirkti gerą domeną už realią kainą. Kitame straipsnyje aprašysiu, kaip šią kainą apsiskaičiuoti, kad nei skraidytumėte padebesiais, nei paliktumėte pinigus ant stalo.
Nusistatę realią domeno kainą ir sulaukę tinkamo laiko, galite domeną parduoti patys įsikėlę skelbimą domeno svetainėje. Norėdami pasiekti daugiau potencialių pirkėjų, įkelkite parduodamo domeno skelbimą domenų prekybos portaluose. Tai bene vienintelis būdas pasiekti kitus domenų prekybininkus, kurie nenaršo svetainių norėdami jas pirkti, o ieško pirkinių parduodamų domenų sąrašuose.
Lietuvoje daugiausia domenų prekybininkų susitinka forume Uždarbis.lt. Parduodamų domenų skelbimams Domenų valdytojų asociacijoje pajungėme viešą portalą Dom.lt. Yra ir daugiau portalų, kurie vis kuriasi ir užsidaro. Turėkite omeny, kad skirtingi portalai turi skirtingą publiką, tad siūlomos sumos juose gali labai skirtis. Patariu susirasti tokį, kuriame būtų prekiaujama jūsų taikomos vertės domenais. Svarbiausia, kad tame portale vyktų realių pardavimo sandorių.
Kadangi tenka dirbti su domenus norinčiais įsigyti domenais, iš patirties žinau, kad didžiausiu domeno pirkimo trikdžiu tampa pasitikėjimo trūkumas. Užsienyje tai sprendžiama naudojantis finansinių tarpininkų Sedo.com arba Escrow.com paslaugomis. Dėl valiutų konvertavimų, aukštesnių minimalių komisinių netarptautinėms domenų galūnėms ir papildomų mokesčių išmokėjimams į Lietuvos bankus .LT domenų sandoriams šie būdai tampa brangūs.
Lietuvoje bankų siūloma tarpininkavimo procedūra interneto amžiuje yra nepatogi ir taip pat brangoka. Situaciją bandome spręsti pardavėjų ir pirkėjų naudai jau minėtame portale Dom.lt. Jei su pirkėju pasitikėjimo problemų neturite, teisiškai tokius sandorius išmanote ir straipsnyje „.LT domenai tapo nuosavybe“ minėtos rizikos neaktualios, be jokių problemų galėsite įvykdyti sandorį ir be jokių tarpininkų.
***
Darant teisingai, domenų prekyba yra pelninga investicinė veikla. Svarbiausia tai daryti sistemingai, taisyklingai vedant apskaitą ir nuolat stebint, kiek uždirbate ir kaip kinta domenų portfelio vertė. Kitaip tai taps spekuliaciniu chaosu. Jei dalyvaujate akcijų rinkoje, tikriausiai matėte, kad meškų ir bulių rinkoje tokie spekuliantai tampa kiaulėmis. Nebūkite kiaulėmis meškų ir bulių rinkoje.
Žinote geresnių būdų įsigyti ir parduoti vertingus domenus? Kritikuokite straipsnį komentaruose.