Investavimas domeno kaina

Kaip apskaičiuoti investicinę domeno vertę?

Problema

Domenų prekybininkai nesutaria dėl domeno pardavimo kainos. Dėl to tarpusavyje prekiauja per mažai.

Kodėl taip yra?

Bendra rinkos nuomonė nurodo domeno vertę galutiniam naudotojui. Neaišku, kiek jis vertas tarpininkui.

Kaip spręsti?

Apskaičiuokite tikslią domeno vertę kaip investicinei priemonei, o ne kaip galutiniam vartotojui parduodamai prekei.

Iki šiol rašiau tik apie domeno vertę galutiniam pirkėjui. Tai yra maksimali domeno kaina. Tarpininkai visuose versluose moka mažiau, nei galutinis naudotojas.

Domenų prekybos verslo pradžiamokslyje rašiau, kad kartais domeną parduodame ankstyvoje jo rinkos stadijoje kitam domenų prekybininkui. Jis tikisi domeną parduoti brangiau po kelių metų.

Jei manome, kad domenas bus vertingas po 2 metų, bet kol kas potencialūs naudotojai jo nenori, kiek jis vertas dabar?

Investicinės domeno vertės apskaičiavimas

Lengviausiai investicinę domeno vertę nustatome apskaičiavę panašių domenų vertės vidurkį:

  1. Susirandame visomis savybėmis kuo panašesnius domenus iš tos pačios kategorijos.
  2. Sudedame visų jų pardavimų sumas. Neparduoti ir susidomėjimo nesulaukę domenai verti 0.
  3. Padaliname sumą iš domenų skaičiaus ir gauname tikėtiną vertę.

Pavyzdžiui, 1 tos pačios kategorijos domenas parduotas už 2 000€, 1 – už 1 000€, 2 – po 500€, o 6 nebuvo parduoti ir apskritai nesulaukė jokio susidomėjimo. Tuomet orientacinė investicinė domeno vertė būtų 400€: (2000 + 1000 + 2×500 + 6×0) ÷ 10.

Panašios domenų savybės yra ne tik jo ilgis ar skambumas. Dažnai papildomi domeno komponentai kaip interneto svetainė ar lankytojų srautas yra vertingesni nei pats domenas (plačiau: Kaip padidinti domeno vertę?). Čia vertiname tik domeno vertę, todėl visus kitus komponentus reikia atskirti ir vertinti atskirai.

Investicinės domeno vertės kitimas

Domenai – ne akcijos ir ne žaliavos. Pokyčiai rinkoje ne visą domenų grupę paliečia vienodai. Dėl pasikeitusių aplinkybių paaiškėja, kad anksčiau tai pačiai grupei priskirti domenai ne tokie ir panašūs. Kartais po domenų pergrupavimo vertės išsiskiriasi radikaliai.

Savo investicinių domenų vertinimo formulėse portfelių valdytojai įtraukia ir kitų faktorių: rinkos tendencijos, palūkanų normos ir pan. Taip pat naudojami individualaus domeno vertės daugikliai, pvz.: visomis savybėmis šis domenas yra labai panašus į kitus grupės domenus, bet dėl kokios nors savybės jo suvokiama vertė dvigubai didesnė ar mažesnė nei kitų. Atitinkamai pakoreguojame pirma formule gautą rezultatą.

Kaip grubi aproksimacija ir paprasta formulė mažų portfelių valdytojams padeda labai greitai be papildomų išlaidų įsivertinti savo portfelio vertę ir nuolat stebėti, kaip ji kinta.

Ji taip pat leis suprasti, kurioje ciklo stadijoje yra domenas. Artėjant prie rinkos piko, parduotų domenų procentas ir pardavimo sumos didės, taip domeno investicinė vertė artės prie domeno rinkos vertės, t.y. už kiek jį galima tikėtis parduoti galutiniam naudotojui.

Nutinka ir taip, kad domeno vardo rinka nesivysto iki pakankamo dydžio. Tuomet pradeda kauptis susidomėjimo nesulaukę grupės domenai. Tai smukdo visos grupės investicinę vertę žemyn.

Domenų prekyba tarp investuotojų

Nors principas atrodo elementarus, šiai formulei reikalinga gan išsami sandorių istorija. Kol Lietuvoje nėra viešinami įvykę sandoriai, universalią investicinę domeno vertę gali apskaičiuoti tik daug panašios grupės domenų administruojantys valdytojai.

Kitiems, kurie vertina turėdami tik kelių savo sandorių duomenis, tai parodys investicinę vertę konkrečiai jiems. Kitam portfelio valdytojui, vertinančiam pagal kainas iš savo patirties, ta vertė skirsis. Pavyzdžiui, jei kažkas parduoda dvigubai didesnę dalį tos kategorijos savo domenų, nei aš, kad ir pigiau, jam investicinė tos kategorijos domenų vertė aukštesnė – jo skaičiavimuose mažiau nulių, t.y. neparduotų domenų.

Šis vertės skirtumas – galimybė abipusiai naudingam sandoriui. Tačiau tarp patyrusių didelių portfelių valdytojų nuomonės apie kiekvieno domeno vertę maždaug sutampa. Dėl to nematome dažnų kainos svyravimų ar tokio pastovaus judėjimo pirmyn–atgal kaip akcijų biržose.

Domenų pardavimai tarp investuotojų dažniau vyksta dėl jau aprašytos domeno ciklo stadijos, o ne skirtingų nuomonių apie vertę. Vieni koncentruojasi į ilgą domeno laikymą ir didesnę grąžą, kiti į mažiau rizikingą greitesnį pelną.

Pelningas domenų pardavimas

Tenka matyti daug svajotojų, iš kurių niekas nieko neperka dėl realybės neatitinkančių kainų. Ir jie patys nieko neįperka dėl savo nusistatytų neracionalių ribų. Rečiau, bet pasitaiko ir tokių, kurie išsiparduoda pusvelčiui arba prisiperka domenų per aukštomis kainomis, kurias atgaus tik stebuklo dėka.

Per 7 metus prekybos pats ne kartą buvau tokio klouno vietoje. Dažniausiai klaidas dariau tose grupėse, kuriose turiu per mažai domenų ir per mažai sandorių patirties.

Visgi daugelyje domenų grupių vertes pavyksta nustatyti pakankamai tiksliai, nors domenų prekybai skiriu tik porą valandų per mėnesį. Tuomet pastovų domenų judėjimą palaiko ne tik galutiniai naudotojai, bet ir kiti domenų investuotojai. Tai leido kiekvienus domenų prekybos metus uždaryti pelningai. To linkiu ir tau.

Autoriaus interesų atskleidimas

Esu vienas iš Domenų valdytojų asociacijos steigėjų ir valdau jungtinį jos narių investicinį domenų portfelį. Portale Dom.lt siūlome automatizuotos domenų prekybos paslaugas: parduodamų domenų skelbimai ir mini-svetainės, sutarčių paruošimas, finansinis tarpininkavimas.

Autorių teisės

Creative Commons licencija Straipsnis „Kaip apskaičiuoti investicinę domeno vertę?“, kurio autorius Pakamore pasilieka ir saugo visas savo autoriaus teises, yra licencijuotas publikavimui pagal Creative Commons Priskyrimas + Jokių išvestinių darbų (BY-ND) 4.0 tarptautinę licenciją.