Prašoma .LT domenų kaina antrinėje rinkoje priklauso ne tiek nuo domeno savybių, kiek nuo pardavėjo optimizmo. Kaip jau rašiau „domenų prekybos verslo pradžiamokslyje“, vieni įsigiję domeną jį parduoda už grašius tą pačią savaitę, antri gerai uždirba pardavę per 2 metus, treti po milijoninių sumų domenų perleidimo sandoriais slepia finansines machinacijas. Bet realybė tokia, kad 9 domenų savininkai iš 10 nepriklauso nė vienai iš šių grupių ir apskritai nesugeba parduoti domeno „į pliusą“.
Pardavimą iš esmės nulemia tik 1 parametras – kaina. Kuo ji žemesnė už rinkos vertę, tuo domeną parduosite greičiau. Kuo ji aukštesnė už rinkos vertę, tuo didesniu juokdariu atrodysite ir domeną galėsit išsaugoti testamentui (apie jo paveldėjimo procedūrą jau rašiau straipsnyje „.LT domenai tapo nuosavybe“).
Šįkart paaiškinsiu, kaip apskaičiuoti tikrąją domeno vertę antrinėje rinkoje. Nesvarbu, už kiek perkate ar parduodate domeną, šie patarimai padės geriau orientuotis domenų perleidimo sandoriuose ir sėkmingai juos įvykdyti.
Rinkos vertės apskaičiavimas
Domenas yra turtas. Turtą mokame vertinti naudodamiesi rinkoje prieinamais duomenimis. Norėdami sužinoti buto kainą, pasitikrinate kaimynystėje parduodamų butų skelbimus ir sužinote kvadrato kainą. Ieškodami automobilio kainos, pažiūrite to paties modelio tų pačių metų parduodamų automobilių kainas.
Deja, apskaičiuoti lietuviško domeno vertę yra sunkiau, nei nueiti į Autopliusą ar Sedo.com. Daugumoje parduodamų .LT domenų skelbimų kaina nenurodyta. Tie, kas nurodo, dažnai ją laužia iš piršto. Tokių iš piršto laužtų kainų vidurkis irgi bus tolygus laužtam iš piršto.
Norėdami apskaičiuoti tikrąją vertę, ieškokite realiai įvykusių sandorių sumų. Padėti gali ir parduodamų domenų skelbimų portalai, kuriuose sandoriai realiai vyksta, t.y. domenus už skelbiamas kainas kas nors perka, o ne jie ten kabo jau dešimtmetį.
Jei tokių duomenų neturite, tiksliausią vertę gali nurodyti aktyvūs domenų prekybininkai. Tie, kas per pastaruosius kelerius metus pelningai pardavė bent 100 domenų, turi pakankamai statistinės informacijos, kad galėtų priskirti jūsų domeną kažkuriai grupei ir nurodyti jos kainos vidurkį.
Domeno komplektacija
Domenai dažnai turi natūralų lankytojų srautą arba yra parduodami kartu su interneto svetainėmis. Apie domeną papildančius produktus jau rašiau straipsnyje „Kaip padidinti domeno vertę?“
Norint gauti tikslią domeno vertę, pirma reikia atskirti prie jo „prikabintų“ atskirų produktų vertes. Jei viską suplaksite į vieną, toks paketas bus per daug unikalus, kad galėtumėte jį su kuo nors paraleliai lyginti.
Jei vertinamas domenas turi aukštą lankomumą, jį galima apskaičiuoti atskirai. Apie tai rašiau straipsnyje „Organinis domeno lankytojų srautas – matuojama reklamos priemonė“. Tuomet palyginamuoju būdu beliks vertinti patį domeną, pagal jo ilgį, skambumą ir t.t.
Lygiai taip pat, jei jūsų išsirinkti panašūs domenai turėjo aukštą lankomumą arba buvo parduoti kartu su svetainėmis, apskaičiuokite ir atimkite jų vertes iš skelbiamos sandorio kainos. Jei labai panašūs į jūsiškį domenas buvo parduotas už 2 tūkst. €, gal visa jo vertė buvo natūraliame lankytojų sraute? Kai jūsų domenas tokio neturi, tai ir jo vertė tikrai ne tie patys 2 tūkst. €.
Naudoto domeno nusidėvėjimas
Vertindami naudotą turtą, atsižvelgiame ir į jo nusidėvėjimą. Nematerialiam turtui tai yra subtilus klausimas.
Jei domenas atrodo vertingas, bet gausu jį mininčių neigiamų naujienų, vertę tai smukdo. Pavyzdžiui, neseniai atsilaisvinęs ekeliones.lt būtų vertingas domenas. Bet niekas jo negaudė ir straipsnio rašymo momentu jis vis dar laisvas. Google jo vardu grąžina vien nepatenkintų klientų skundus. Ar kas nors norėtų pradėti verslą tokiu pavadinimu? Ar kas nors šiandien steigtų „Sekundės banką“?
Prieš vertindami visas kitas skandalingo domeno savybes, atsakykite sau į klausimą: kas norės už tokį domeno vardą mokėti daugiau nei jo registracijos kaina, kad turėtų investuoti į jo reputacijos taisymą? Jei kažkokioje specifinėje situacijoje toks pirkėjas atsiras, gal tai ir gera investicija. Per beveik dešimtmetį trunkančią savo praktiką tokio atvejo dar nemačiau.
Domeno „padėvėjimas“ gali būti ir teigiamas faktorius. Pavyzdžiui, bmsmegapolis.lt yra ilgas neskambus vardas su raidžių kratiniu pradžioje. Bet jis ir be lankytojų srauto vertingesnis nei bbzmegapolis.lt dėl savo ankstesnio žinomumo. Žinoma, su sąlyga, kad teisinė situacija leidžia naudoti domeno vardą kaip prekės ženklą naujoje veikloje.
Tokių buvusių garsių vardų „prisitaikymas“ naujoje veikloje nėra retas, todėl ir tokių domenų vertes galima apsiskaičiuoti vertinant jau įvykusius panašiai žinomų domenų vardų pardavimus. Bet jei tokio anksčiau garsaus domeno žinomumas neša neigiamą nuomonę arba jo naudojimas teisiškai suvaržytas, mano patirtimi jis yra bevertis.
Domeno pardavimo kaina
Taigi, apskaičiavome domeno rinkos vertę. Dabar viskas paprasta: paskelbsime parduodamo domeno skelbimą su tokia kaina ir greitai sulauksime sąžiningų pasiūlymų.
Lažinuosi, kad realybėje kur kas dažniau sulauksite dešimteriopai mažesnių siūlymų. Juos vainikuos nuobodūs išvedžiojimai, kad ir tiek jums yra tiesiog pasakiškas uždarbis. Pirkėjai dažnai apskritai nesupranta, kas yra domenas, tik žino, kad nori mokėti mažiau. Kad net nesigaudydami vertėse apsidraustų nuo permokėjimo, bando tą kainą mažinti ne keliais procentais, o kartais.
Jei esate pirkėjas ir gavote siūlymą pirkti domeną už jo rinkos vertę atitinkančią kainą, jums labai pasisekė. Kaip jau rašiau pradžioje, prašomos lietuviškų domenų kainos priklauso ne nuo rinkos vertės, o nuo pardavėjų optimizmo. Kaip ir pirkėjai, dažnas pardavėjas tos rinkos vertės nė nenutuokia, tik turi stiprų norą gauti penkiaženklę sumą.
Visuomet malonu kažką parduoti ar nusipirkti už rinkos vertę atitinkančią kainą. Bet dar maloniau nusipirkti perpus pigiau, arba parduoti triskart brangiau. Antrinėje domenų rinkoje tai įmanoma, todėl ir bandančių daug.
Tiek pirkėjai, tiek pardavėjai mano, kad yra gudresni arba tvirtesni nei kita pusė, ir tikisi išlošti. Atsisakę paprasto ir greito sandorio už rinkos vertę, jie pradeda varginančias derybas arba dešimtmečiais trunkantį laukimą su viltimi, kad galiausiai jų pastangos atsipirks.
Ateityje aprašysiu, kaip realiai įvykusiuose sandoriuose domeno kaina nukrypo nuo jo rinkos vertės net keliasdešimt kartų. O svarbiausia – kaip abiems sandorio šalims tai įtakoti savo naudai. Paaiškinsiu, kaip tokioje situacijoje išvengti aklagatvio ir įvykdyti pelningą sandorį tiek kaip pirkėjui, tiek kaip pardavėjui.