Kai pardavinėjate domeną, norite iš jo uždirbti daugiau. Kai norite uždirbti daugiau, investuojate savo laiką ir pinigus. Kai jau investavote savo laiką ir pinigus, privalote uždirbti daugiau. Priešingu atveju teks tai nurašyti į nuostolius ir atrodysite kvailai.
Spaudoje jau buvo anekdotinių straipsnių, kaip žmogus investavo tūkstančius į domeno weblog.lt reklamą ir taip kėlė domeno vertę iki 10 tūkst. €. Tai visiškas absurdas. Ką sako pats terminas, rinkos vertę nustato rinka. Norėdami keisti domeno rinkos vertę, turite manipuliuoti rinka, o ne domenu.
Nors antrinėje domenų rinkoje lyg ir nėra reguliuotojų, kurie draustų rinkos manipuliavimą, monopolizavimą ar kartelinius susitarimus, kol kas to niekas neįsivaizduoja. Todėl grįžkim į realybę. Ką domenų savininkai daro praktiškai?
Domeną papildantys produktai
Jūs galite sukurti papildomus su domenu susijusius produktus ir bandyti juos „prastumti“ kartu brangiau, nei kainavo juos prilipdyti. Sakau „prastumti“, nes tai visuomet vyksta per jėgą.
Kodėl kažkas norėtų jums mokėti už jau sukurtą logotipą, užregistruotą prekės ženklą, svetainės dizainą ir t.t.? Visa tai galima lengvai nusipirkti pačiam taip, kaip norite. Už tiek, kiek norite. Aukoti pasirinkimo laisvę galima tik tuomet, jei su domenu gaunate tai pigiau.
Iš domeno pardavėjo perspektyvos, kokia prasmė kurti produktą, kurio privalumas gali būti tik už rinkos vertę mažesnė kaina? O net ir parduodant pigiau, bus sunku rasti pirkėją, kuris už visus šiuos pagal jūsų skonį sukurtus produktus apskritai sutiks ką nors mokėti.
Mokykimės iš nekilnojamo turto rinkos. 85% Aruodas.lt skelbiamų naujų butų parduodami tik su daline apdaila. Lygiai taip pat ir domeną klientas norėtų „įsirengti“ pats.
Domeno vertės išskaidymas
Jei pirkėjas visgi moka už tuos domeną papildančius produktus papildomai, tai ir yra tų papildomų produktų vertė. Nei buhalteriškai, nei ekonomiškai paties domeno kaina nuo to nepakilo. Kad šalia domenų prekybos sėkmingai sukate kokį nors versliuką ant tų domenų, nuo to netampate sėkmingesniu investuotoju į domenus.
Populiariausas domenais paremtas verslas – susikurti interneto svetainę parduodamam domenui ir pasiekti aukštus reitingus paieškos sistemose bei lankomumą. Tuomet gal kažkas jums sumokės daugiau, kad nusipirktų šį domeną. Dažniausia priežastis – kažkas nori to lankomumo. Būna ir taip, kad kažkas lankomą domeną perka tam, kad išjungtų svetainę ir joje skelbiamas nepatogias idėjas.
Kokia bebūtų priežastis, papildoma suma mokama ne už domeną, o už svetainę, jos turinį ar lankytojus. Jei šiuos produktus patys ir sukūrėte, tai yra ne investavimas į domenus, o greta jo veikiantis verslas. Jis lygiai taip pat sėkmingai veiktų ir su kitais naujai užregistruotais domenais, o gal net ir su nemokamais subdomenais.
Su domenu susijusių produktų pardavimas
Kartais šį vertės išskaidymą sunku pastebėti. Pavyzdžiui, lal.lt neturi nei svetainės, nei turinio, o jo kaina yra kur kas didesnė, nei panašių domenų. Bet šis domenas nėra už juos vertingesnis – vertingesnis tik jo lankytojų srautas. Parduodami lal.lt mes parduodame ne tik domeną, bet ir keliasdešimt tūkstančių lankytojų srautą per metus.
Šio lankytojų srauto vertė priklauso nuo jo pokyčių tendencijos, lankytojų perkamosios galios, lankytojų pasiryžimo pirkti ir t.t. Kaip rašiau straipsnyje „Organinis domeno lankytojų srautas – matuojama reklamos priemonė“, jį galime vertinti visiškai atskirai nuo domeno. Jį netgi parduoti galime atskirai nuo domeno. Išnuomojus domeną, klientas nusipirks srautą, bet savininkas išlaikys domeną.
Tai tampa aktualu tuomet, kai ir pats domenas, ir jo srautas yra vertingi, o srautas nuosekliai mažėja. Dažnai vienas pirkėjas nemato vertės domene, bet mato didelę vertę jo generuojamame lankytojų sraute. Antras pirkėjas vertina tik domeną ir srautu nesidomi.
Tokiu atveju nuomojame domeną lankytojų srauto pirkėjui. Kai lankytojų srautas palaipsniui išnyksta ir jo vertė tampa nulinė, domeną parduodame antrajam pirkėjui. Kadangi sandorio sumoje nebėra kainos už lankytojų srautą, jam toks sandoris atrodo daug geresnis, nei prieš tai.
Jei kartu su domenu norite parduoti ir vertingą interneto svetainės turinį, turinio valdymo sistemą ar pan., geriau juos pardavinėti atskirai. Taip pirkėją kiekvienam produktui rasite greičiau, o ir spaudimas nuleisti kainą bus mažesnis.
Sinergija tarp investavimo ir verslo
Jei esate interneto svetainių kūrimo ar SEO specialistas ir ieškote sinergijų tarp domeno potencialo ir savo gabumų, papildomų produktų sukūrimas gali būti puiki proga uždirbti daugiau. Tačiau prieš imdamiesi bet kokių darbų, pirmiausia įvertinkite, kiek papildomos vertės galite sukurti ir kas nors norės už ją mokėti daugiau, nei tai kainuoja jums. Tik tuomet racionaliai galėsite nuspręsti, ar verta tai daryti.
Turėkite omeny, kad papildomų produktų vertė kinta nepriklausomai nuo paties domeno. Sukūrę papildomą vertę, turėsite rūpintis, kad ji išliktų ir augtų. Tokia veikla panašesnė į verslą, nei į finansinį investavimą.
Atsakydamas į straipsnio klausimą, investuotojams patariu – negaiškite laiko bandydami kelti turimo domeno vertę. Rinkos pokyčiai atneša daugiau naudos, nei jūsų pastangos. Todėl geriau ieškokite domenų, iš kurių galite uždirbti neužsiiminėdami kibernetiniu ūkininkavimu.