Seniau naujas programas įmonėse pajunginėdavo tik IT skyrius, vadovaudamasis įmonės IT taisyklėmis. Per pastaruosius kelis metus įvyko stiprus inovacijų proveržis debesų kompiuterijos programose ir susikūrė labai konkurencinga rinka, radikaliai pakeitusi senąsias IT diegimo taisykles.
Darbą palengvinančios programos tapo daug patogesnės naudoti. Jas gali pasijungti bet kuris darbuotojas, turintis kreditinę kortelę. O kainos dažnu atveju apskritai neliko arba ji nebekelia diskusijų.
Ne verslui sukurtos IT paslaugos puikiai tinka darbui
Gmail, Dropbox, Skype ir kt. buvo sukurti asmeniniam naudojimui, bet evoliucionavo į vienus pažangiausių darbo įrankių. Šiandien tokios paslaugos savo patogumu lenkia verslo segmento atitikmenis kaip Microsoft Exchange, Sharepoint ir Lync. Tą patvirtina ir statistika: Dropbox yra populiariausia duomenų saugykla pasaulyje ir šį balandį turėjo jau 275 mln. vartotojų (TechCrunch), o Gmail populiariausios el. pašto platformos pasaulyje titulą gavo dar 2012 metais su tuomet 425 mln. aktyvių vartotojų (VentureBeat).
Asmeniniam naudojimui skirtų debesų kompiuterijos programų ir programėlių rinka yra perpildyta. Kasdien pristatomi vis nauji patogesni ir funkcionalesni produktai. Ne IT darbuotojai dažnai pirmesni sužino apie naujas jiems tinkančias programas iš draugų ir buvusių bendradarbių. Nenorėdami kažko aiškinti ar veltis į diskusijas su IT skyriumi, jie dažnai tyliai naudoja tai, kas jiems patogu.
Paslauga pajungiama per kelias minutes
Prireikus formos registracijai į renginį, dokumentų saugyklos naujo projekto komandai ar pan., kreipdamiesi į IT skyrių darbuotojai tikisi, jog reikalinga programa bus paruošta naudojimui per kelias darbo dienas. Nuėję į Dropbox ar Google Drive Forms jie tai pasijungia patys per 5 minutes.
Praktiškai visos net labai sudėtingos debesų kompiuterijos programos yra valdomos be jokių techninių žinių, o dažnai apskritai veikia autopilotu. Paslaugos pajungimui nereikia pasirašinėti jokių sutarčių, dažnai pakanka vien el. pašto adreso. Kokia prasmė darbuotojui gaišti laiką rašant prašymą IT skyriui, jei jis pats gali išsispręsti problemą greičiau?
Paslaugos vertės ir kainos santykis nebekelia diskusijų
Dar prieš keletą metų norėdami pasijungti biuro programą saugiam konfidencialių dokumentų dalinimuisi, būtumėte išleidę kelis tūkstančius eurų vien programinės įrangos licencijoms. IT skyrius, turėdamas ribotą metinį biudžetą, įprato kritiškai žiūrėti į visus kolegų prašymus.
Šiandien daugumos paslaugų bazinį planą galima gauti nemokamai arba vos už kelis eurus per mėnesį. Aukštos vertės projektus vykdantys darbuotojai vis dažniau nebesistengia nieko įrodinėti IT skyriui ir su žodiniu vadovo leidimu nusiperka reikalingą IT paslaugą patys. Faktūra perduodama buhalterijai kaip smulki išlaida projekto sąnaudose.
***
Prieš kelias savaites kalbėdamas su lietuviško banko IT darbuotoju, nerandančiu kolegos dokumento, paklausiau, ar darbuotojai nenaudoja Dropbox. „Dropbox? Nežinau, kas tai yra, bet jo tikrai nenaudojam.“ Deja, jis klydo.
Vartotojams gyvenimas palengvėjo, tačiau jei šis procesas nevaldomas, palaipsniui veda visą įmonės IT ūkį į šešėlį ir kelia didelę grėsmę įmonės duomenų saugumui. Kokios problemos kyla ir kaip jas spręsti, skaitykite straipsnyje Šešėlinis IT ūkis jūsų įmonėje?
Kokias įmonėje neįdiegtas programas darbe naudojate jūs? Pasidalinkite komentaruose.